کد مطلب:317302 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:226

زیارتگاه های چهارگانه حضرت عباس
برای باب الحوائج حضرت ابوالفضل العباس (ع) چهار زیارتگاه وجود دارد و مردم همه ی آن چهار زیارتگاه را بزرگ و عزیز می شمارند، و این یكی از خصیصه های حضرت عباس (ع) است كه فقط اختصاص به آن بزرگوار دارد و دیگر شهیدان كربلا به غیر از امام حسین (ع) هیچ كدام این گونه نیستند و مردم و شیعیان عالم از اطراف و اكناف برای زیارت به سوی این چهار زیارتگاه می شتافتند. زیارتگاه های چهارگانه آن حضرت (ع) به شرح زیر است:

اول: مزار بدن شریف حضرت عباس (ع) كه در قبه مخصوص خود قرار دارد.

دوم: مزار سر مبارك حضرت ابوالفضل (ع) كه در پایتخت اسبق حكومت بنی امیه در سوریه كنونی و در شهر دمشق در قبرستانی به نام «باب اصغیر» است كه به آن مقام «رؤوس الشهداء» هم گفته می شود. بعضی از علما معتقدند كه سر مبارك آقا ابوالفضل (ع) به همراه پانزده سر دیگر از شهدای كربلا در این محل مدفون است.

سوم و چهارم: جایگاه افتادن دستهای حضرت عباس (ع) است كه شرح آنها ذكر می شود. همان گونه كه در معارف و احكام دین از دستورات و



[ صفحه 198]



فرمایشات اهل بیت (ع) تبعیت می كنند، به همان شكل تمامی چیزهایی را كه به آنها تعلق دارد مثل قبور مطهرشان، محل عبادتشان محل عبورشان و... را مورد احترام و بزرگداشت خاص قرار می دهند و این امر نشانه خلوص محبت خود به سرورانشان، كه آن را لازمه متابعت و تشیع خود می دانند و این شیوه رفتار و كردار امری شایسته و پسندیده است. چرا كه با رفتن به زیارت محل دفنشان و عبادت در جایگاه عبادت آنها، سرور و خوشحالی در محل سرور آنها و محزون شدن در جای حزن آنها نشانی از تشیع خالص و اقتدای صحیح آنان است.

و با این دیدگاه است كه محل هایی در كربلا به هام مقام دست های حضرت عباس (ع) از قدیم الایام تا كنون مورد علاقه و محل زیارت انبوه شیعیان حضرت (ع) می باشد.